Ingen sa något

I måndags gjorde jag min så länge efterlängtad EUS !

Det var lite mer förberedelser än jag hade förväntat mig och dagen blev lång.

Då jag inte fick köra bil efteråt så tog jag och min man bussen hemifrån.
Bor man som vi i ett litet samhälle så finns det inte så bra bussförbindelser, eller rättare sagt bussen går inte så ofta så för att hinna till laboratoriet och sjukhuset i tid var vi tvungna att ta bussen redan 06.40. Det betydde alltså att jag blev tvungen att gå upp väldigt tidigt !!

Väl framme på sjukhuset fick jag vänta en liten stund för att laboratoriet skulle öppna, lämnade blodprovet PK och sen hade vi 1,5 timmes väntan på min tid för undersökningen.

Kl.09.00 kom sköterskan och hämtade mig.
Fick byta om och komma i n på förberedelserummet, tog EKG och hon kollade med narkosläkaren att remsan såg okej ut. Fick en nål i armvecket.
Efter en kort väntan kördes jag in i undersökningsrummet.

Där fanns det folk !!! Räknade jag rätt så sammanlagt 14 personer !!! Vad alla hade för uppgifter har jag ingen aning om.
Fick penicillin in i nålen, en gummiklump på fingret, EKG sladdarna fastsatta, det pågick allt möjligt runtomkring mig, alla var lugna och pratade med låga röster, skönt.
Fick hälsa på narkosläkaren och läkaren som genomförde själva undersökningen.
Halleluja!!! Såg slangen som skulle ner i svaljet och in i magen och via tolvfingertarmen till bukspottkörteln….DEN var tjock !!! Är så tacksam att jag fick sova under undersökningen.

Bytte några ord med undersökningsläkaren, fick dropp ansluten i nålen och sömnmedels slangen..fick en spruta med lugnande och smärtstillande…sen kom syre masken och jag somnade !!!

På uppvakningen vaknade jag med illamående och försökte kräkas, fick något sprutat mot illamåendet och somnade om.
Nångång kom läkaren och pratade med mig, minns inte allt han sa och jag kom inte på fråga vidare frågor i min töcknad. Det jag minns var att han hade haft lite svårt att komma åt men att han hade fått
några prov bitar, flera doktorer hade fart och kikat på också…och svaret skulle dröja ca 14 dgr.

Sen fick jag två mackor och kaffe, två toabesök och sen fick jag gå byta o m och ta mig hem.

Var hemma nångång vid 15-tiden, heeeelt slut, ont i halsen, trött, kände ingen annan smärta eller nåt än halsen.
Somnade på soffan vid 16- tiden och vaknade vid 22- tiden…då hade smärtstillande medicinen slutat värka, såååå ont jag hade i hela mig !!!
slem i halsen, revbenen känns som samtliga är brutna ont i magmunnen….ousch!!

Idag gör inte en bättre dag, nästan värre, ont i hela överkroppen , typ från naveln och uppåt, halsen nacken..slem, lite feber. Undrar om man ska känna så här… Bor det inte bättre till i morgon ringer jag till mottagningen och kollar.

Men nu är det gjort , NU återstår det BARA att vänta på svaret och på tiden till operationen !!!

Om zarysz

Jag heter Sari,som det låter är det inte svenskt utan ett finskt namn. Jag föddes i Björneborg/Pori i Finland och kom till Sverige 1980. Jag är gift sedan 2003 , har 3 egena barn och 3 bonusbarn, 3 egena barnbarn och 8 bonusbarnbarn ! Intressen Jag är intresserad av webdesing,foto redigering,musik,djur,blommor/växter,scrapbooking,det okända,psykologi mm. Jag gillar... När jag få filosofera i fred. Jag ogillar... Mornar ( är en nattuggla ) och en massa annat också ! Motto: Var mot andra som du vill att andra skall vara mot dig! Det är orättvist att behandla alla lika ! Visa alla inlägg av zarysz

Kommentera

