En förkortad version

I min ” lilla värld” tyckte jag att jag hade beskrivit mina besvär och problem i de tidigare inläggen,men har fått några mejl där,det framkommer att jag varit lite ”luddig” så här kommer en förkortad version, hoppas den är något bättre?!

Jag har en tumör i bukspottkörteln,prognosen är att 98% av tumörer i bukspottkörteln är elakartade och av de är 100% som kommer att resultera i dödsfall inom 5 år. 2% av tumörerna i bukspottkörteln är godartade …. Jag hoppas att jag tillhör den där 2% gruppen!!
Väntar på svar på biopsierna.
Förutom tumören i bukspottkörteln har jag en cysta på utsidan av bukspottkörteln också.

Bukspottkörteln delas upp i olika delar : ”huvud”, ”hals”, ”kropp” och. ”Svans” delar.

Tumören jag har finns i ”kropp” delen och ”svans” delen verkar ha krympt, dvs inte verkar fungera alls.
Denna tumör som jag har tillhör de endokrina tumörer som utsöndrar ”peptid” och ”prolaktin” hormon.

Det men inte vet i dagsläge är att , vilken är ” hönan” och vilket är ”ägget” dvs.
Om min Morbus Chron har orsakat tumören eller vice versa.

Jag har ständiga diarrér och ca 15-20 toa besök/ dygn, jag kan inte äta mer än kokt mat, mestadels kyckling, vit fisk och morötter, ris, potatis , inga svårsmälta grönsaker ; så som broccoli,blomkål etc. inget vete, jäst, mjölkprotein, soja etc. Så, min ” meny” är rätt så begränsad, fett är BIG NO NO, bukspottkörteln och tarmen inte kan hantera fett .

I medicin väg äter jag :

Kortison ( sedan ett halvår tillbaka )40 mg / dag.
Kalium 8 tabletter / dag.
Creon (enzymer, som försöker ersätta pankreasenzymer,) 16 tbl per dag
Morfin tbl. Mot smärta
Furix, 4 tbl / dag

Har några andra tabletter där till, så jag känner mig som en levande medicin-cocktail-apotek.

Om zarysz

Jag heter Sari,som det låter är det inte svenskt utan ett finskt namn. Jag föddes i Björneborg/Pori i Finland och kom till Sverige 1980. Jag är gift sedan 2003 , har 3 egena barn och 3 bonusbarn, 3 egena barnbarn och 8 bonusbarnbarn ! Intressen Jag är intresserad av webdesing,foto redigering,musik,djur,blommor/växter,scrapbooking,det okända,psykologi mm. Jag gillar... När jag få filosofera i fred. Jag ogillar... Mornar ( är en nattuggla ) och en massa annat också ! Motto: Var mot andra som du vill att andra skall vara mot dig! Det är orättvist att behandla alla lika ! Visa alla inlägg av zarysz

2 responses to “En förkortad version

  • Stefan Bäckström

    Hej
    Såg att du fick äta 16 creon tbl,hur har man provat ut det?
    Samt att du får kortison, är ju inte bra för bukSportkötel varför får du det?
    Äter själv ca 5 creon per dag men har inte fatta hur mycket jag ska äta vid behov har läkare skrivit. Tar en till frukost och sedan 2 till varje mål ( lunch middag)

    • zarysz

      Just nu äter inte jag kortison, len har ätit.
      Kortisonet var det enda som fick mon avföring att bli lite mer puré aktigt istället för rinnande. Creon åt jag också, den ersätter enzymerna för matsmältning som bukspottkörteln inte kanske kan producera tillräckligt pga tumören. Jag fick prova mig fram , då det är individuellt hur man reagerar på Creon, började med 2 tbl till frukost och mindre mål, 3 tbl till sk. Huvud målet. Sen fick jag öka till 4 men blev förstoppad så fick återgå tillbaka till 3 som inte hade någon verkan på mig så jag fick sluta med Creonet pga att tumören jag hade producerade hormoner som intec regnet bet på…för min tumör var VIP-oma.

Kommentera

