Förrvirrande

Dags för en liten uppdatering kanske?

Ligger kvar på sjukhuset och de senaste dagarna har varit både förvirrande och lite turbulenta.

Två dagar sedan kom Robert-kirurgen in till mig och berättade det han visste och att försökt ”piska på” de i Göteborg ( Sahlgrenska ) att agera. Han nämnde också att ” de” vill börja med en ny medicin : Sandostatin.

Dagen efter sa rond läkaren att enl, datatomografin har min cysta växt men att tumören är oförändrad !!!! Yeeeeee !! Så glad jag blev!

Nästa dag ( igår) träffade jag dietisten och vi gick igenom ” min egen matlista ” och nämnde då,att jag är i behov av extra näring via nutritions påse bl.a. Att mina värde är på väg uppåt men inte riktigt bra än. Kalium låg på 3,1 ,proteinerna 35 ,HB 103.

En halv timme senare gick ronden och den läkaren tyckte att jag behöver inte nutrition så påsen skulle väck och så sa hon att tumören har växt men inte cystan , därav Sandostatinet.
Jag vart som ett frågetecken????? Vah?!?!?
Har jag missuppfattat både dietisten och den ena läkaren…vad är det som pågår….

Fick tag i dietisten vid 15-tiden och bad henne förklara, jag hade fattat rätt och hon skulle tala med läkaren som ville ta bort näringen mm.
Sen pratade jag avdelnings sköterskan och frågade henne om jag hade missuppfattat rondläkarna.

Tumören HAR växt och cystan är oförändrad, hon sa att annars hade vi inte startat med Sandostatinet !! Åååålrait…

I morse fanns inte Sndostatinet med på läkemedels listan, Creonet var borttaget också och sköterskan visste inte om några prover skulle tas elle inte för det fanns lappar om provtagning för min del men det stod fråge tecken på de lapparna..så både hon och jag var förvirrade.

Nu har de flesta frågetecknen rätats ut, Sandostatin fortsätter, Creon ska vara borttagen, prover tagits, cvk kvar med pkv ( näring i påse).
Fick också Dimor tbl. Få se om den har nån verkan , provat den förut och den hade ingen som helst verkan på min tarm då.

Äntligen börjar de reagera där i Gbg ( Sahlgrenska ), jag har fått kallelsen till Kirurg mott !!!!!!
Den 13 maj ska jag dit, dock bara ” vanlig” besökstid men det är ju bättre än vad som har hänt innan från Gbg hållet !!!

Lite info om bl.a Sandostatin :

Sandostatin®

Symtomatisk behandling av carcinoider och VIP-producerande tumörer i det endokrina cellsystemet i mage, tarm och bukspottkörtel.
Somatostatin hämmar frisättning av en mängd olika hormoner, det har även en hämmande effekt på vissa tumörceller. I klinisk verksamhet är det mest använda läkemedlet Sandostatin®Detta tas som subcutana injektioner 2-4 gånger per dag. Biverkningarna är relativt begränsade. De vanligaste förekommande är diarre och knipsmärtor i magen. Dessa biverkningar beror på att Sandostatin hämmar olika pankreasenzymer och biverkningarna kan lindras genom att tillföra detta enzym i tablettform (Pankreon®).

Och här är lite om VIP-producerande Carcinoider :

Carcinoider – en ”snäll” form av cancer
Namnet antyder något mindre farligt än cancer, men så kallade carcinoider, den typ av hormonproducerande tumörer som uppstår i tarmarna eller lungorna är oftast maligna – om än inte särskilt aggressiva.

Mer om Carcinioider

Fortsättningsvis önskar jag er en fortsatt solig vårdag där ute !!!

Om zarysz

Jag heter Sari,som det låter är det inte svenskt utan ett finskt namn. Jag föddes i Björneborg/Pori i Finland och kom till Sverige 1980. Jag är gift sedan 2003 , har 3 egena barn och 3 bonusbarn, 3 egena barnbarn och 8 bonusbarnbarn ! Intressen Jag är intresserad av webdesing,foto redigering,musik,djur,blommor/växter,scrapbooking,det okända,psykologi mm. Jag gillar... När jag få filosofera i fred. Jag ogillar... Mornar ( är en nattuggla ) och en massa annat också ! Motto: Var mot andra som du vill att andra skall vara mot dig! Det är orättvist att behandla alla lika ! Visa alla inlägg av zarysz

Kommentera

