Si-fi upplevelse

Gårdagen var en lång och på sätt och vis en spännande dag !

Först kl.8 hade jag ju ultraljud av hjärtat och ja, nu är det bevisat, jag har ett hjärta !!
Man tog EKG och så själva ultraljudet. Läkaren konstaterade det som jag iofs redan visste.
Aortaklaffen tillsluter inte ordentligt utan ” falskar ” , måttligt till stort , sa han och att nån gång i framtiden behöver jag operera den.

Sen satt jag i 1 1/2 timme och försökte döda bort tiden, det var aningen långtråkigt ,men det gick.

10.30 anmälde jag mig på Nukleärmedicinska mottagningen. Fick en kanna med sörja i att sörpla i mig och 1 timme att få ner den. Efter någon tid fick jag komma in på ett rum och fick en jättetrevlig sköterska som förklarade vad som händer . Han gick igenom procedurerna och förklarade bl.a att det radioaktiva kontrastmedel kommer från Lund (!) och den levereras bara nån minut innan jag ska ha den och att beräkningen för sprutan är att jag får den kl.12.00.
Mitt blodsocker mättes , 4,6- godkänt !
Sen fick jag ligga och vila tills det var dags för det radioaktivamedlet.

Sköterskan förklarade att när han kommer in med det så kommer inte han att prata med mig och att jag fick inte prata heller! Det var helt enkelt därför att det medlet innehåller socker och sockret letar sig till muskler i första hand, pratade jag skulle sockret leta sig till mina stämband det vill man inte utan syftet är att lösningen skall spridas i hela kroppen.

Kl.12 rullar sköterskan in en vagn, på vagnen är en grå,metallaktig låda. Sköterskan har stora gummi handskar ( nästan som såna där svetshandskar) på sig. Stämningen är nästan som från nån Si-Fi film det är bara den spännande musiken som saknas . Han öppnar lådan och jag ser hur tjock locket är och har en speciell lås . Ur den tar han en liten spruta ( ser nästan ut som gamla foto filmrulle burk ), med speciella handrörelser sprutar han medlet i armen på mig. Med sina speciella rörelser ( går inte förklara rörelserna ) lägger han sprutan tillbaka i lådan,låser den och under tystnad rullar han ut vagnen.
Efter detta fick jag inte röra på mig utan ligga stilla, men som tur var, var jag så trött så jag somnade.
1 timme senare kommer det in en annan sköterska , sprudlande pratade som en kulspruta! ” gå på toa nu”, kom med här så ska börja scanningen…bla…bla…bla!
Jag vågade ju inte prata utan bara nickade till henne, hihi, hon började titta på mig och frågade om jag mådde okej. ” ja” men får jag prata nu” ? JAAA det klart att du parata sa hon….

Upp på britsen, upp med armarna ovanför huvet, 3 filtar på mig ( det var kallt där inne )…sen skulle jag ligga så där under hela scanningen. Britsen kördes farm och tillbaka genom den där ringen ( som en dounats ) några ggr först, sen började själva scanningen. Där skulle jag ligga stilla i 50 min. Tur som va, somnade jag.
När allt var klart,så hade nån läkare varit och tittat och godkänt bilderna, puuuufh , tur att det inte behövdes tas om !!
På med kläderna och så fick jag åka hem!!

Fick åka själv i sjukresa taxin, då jag var ” strålande” och fick inte vistas i närheten av gravida,barn eller hjärtsjuka. Så hemresan gick snabbt , var hemma redan vid 16- tiden !!

Så nu är det gjort, skönt, svaret dröjer 7-10 arbetsdagar !
Men med min ”tur” så tar la det minst 14 dagar!

Önskar er alla där ute i cybervärlden en underbar torsdag och snart är det ju helg också🙂
Ha det göttast !!

Om zarysz

Jag heter Sari,som det låter är det inte svenskt utan ett finskt namn. Jag föddes i Björneborg/Pori i Finland och kom till Sverige 1980. Jag är gift sedan 2003 , har 3 egena barn och 3 bonusbarn, 3 egena barnbarn och 8 bonusbarnbarn ! Intressen Jag är intresserad av webdesing,foto redigering,musik,djur,blommor/växter,scrapbooking,det okända,psykologi mm. Jag gillar... När jag få filosofera i fred. Jag ogillar... Mornar ( är en nattuggla ) och en massa annat också ! Motto: Var mot andra som du vill att andra skall vara mot dig! Det är orättvist att behandla alla lika ! Visa alla inlägg av zarysz

Kommentera

