Nu så har jag varit på mitt inskrivningsbesök

Hujedamiej så trött jag var i måndags !

Ska försöka summera måndagen :

Den 23.6 kl. 14 ska jag in på avd 136 brunastråket 5
Förberedelser inför den 24 – op dagen.

Det togs ,6 rör med blod för olika saker inför op.
EKG,vikt och längd.

Hade en helt annan bild i huvudet hur allt skulle gå till, så jag blev lite besviken när det inte var så.

Trodde “vi” skulle sitta inne på ett rum runt ett bord och alla de inblandade skulle finnas där. Gå igenom sin del, visa bilder och förklara, men Nej så var inte fallet.

Först träffade jag sjuksköterskan,som tog EKG , vikt och längd.

Sen fick jag ila iväg på ett helt annat ställe för att träffa narkosläkaren, därefter tillbaka till huvudhuset och träffa sjukgymnasten och sen igen sjuksköterskan.

Fick inte så mycket information “serverad” , utan fick ställa frågor utefter vad jag hade läst på internet och kolla upp om jag uppfatta rätt.

Träffade narkosläkaren , gick igenom mina mediciner, vilka jag får ta och vilka jag ska sluta med några dagar innan.
Jag får epidural och via den en morfin pump ( jag måste vara vaken när den sätts in…woop,not nice !). Vaken för att det finns två ” mellanrum” och sätter man in i fel mellanrum tar man bort benens funktion o det vill man ju inte. Därför vaken så man kan kontrollera att nålen går in i rätt mellanrum.

Svårt att säga exakt op tiden då de inte vet hur mkt kommer att plockas bort. Blir det bara kroppen och svansen av bukspottkörtel är tiden 7-8 timmar, tar de bort mer kan op pågå upp till ca. 13 timmar.

När jag vaknar så har jag 8 –9 slangar från olika delar av kroppen.
* epiduralen
* dränering från buken (1-2)
* cvk eller Portacat (subkutant venport)

* en dräneringslang fån vardera ben och armarna
* kateter

Jag ska upp och stå direkt dagen efter, helst t o m försöka gå ( jisses! ),ska träna lungorna med en sk. Mask och pipa så jag inte får lungödem,upp och gå är för att undvika blodproppar.

Första 1-4 dygnen kommer jag att ligga på intensiven

,beroende på hur jag reagerar på operationen , hur mkt de opererar bort .
Där efter flyttas jag till en vanlig avd. Och kommer att vara kvar på Sahlgrenska tills alla slangarna är borttagna. Därefter flyttas jag till Borås el t o m hem och får hemsjukvård.

De första dygnen är det endast Tommy som får besöka mig och inte ens värt för han att besöka det 1 dygnet .
Därefter är det fritt fram för besök beroende på hur jag orkar.
Det var i stora drag vad som händer och sker.

Svar på provbitarna från tumören kommer inom 14 dgr den preliminära och ca. 4 veckor för den slutgiltiga .

Har inte fått svar på PET-scanningen än ( hade förväntat inte det heller med tanke på hur sega de har varit hittills ), hoppas dock få svar innan op.
Så detta är vad jag vet i dagsläget.

Ha det göttast😉

Om zarysz

Jag heter Sari,som det låter är det inte svenskt utan ett finskt namn. Jag föddes i Björneborg/Pori i Finland och kom till Sverige 1980. Jag är gift sedan 2003 , har 3 egena barn och 3 bonusbarn, 3 egena barnbarn och 8 bonusbarnbarn ! Intressen Jag är intresserad av webdesing,foto redigering,musik,djur,blommor/växter,scrapbooking,det okända,psykologi mm. Jag gillar... När jag få filosofera i fred. Jag ogillar... Mornar ( är en nattuggla ) och en massa annat också ! Motto: Var mot andra som du vill att andra skall vara mot dig! Det är orättvist att behandla alla lika ! Visa alla inlägg av zarysz

4 responses to “Nu så har jag varit på mitt inskrivningsbesök

  • Anna

    Hej.
    Har läst lite om din resa. Hoppas allt kommer gå bra. Jag har nog en liknande resa framför mig. Dom har hitta två stycken förändringar i min bukspottkörtel. Och proverna visar på gastin och insulin är för högt. Läser allt jag hittar om den sortens tumörer. I mitt huvud så snurrar bara ordet cancer hela tiden .

  • zarysz

    Hej Anna !
    Tack för ditt inlägg !!
    Jag hoppas också att allt kommer gå bra, även för dig🙂
    Min första tanke var, jaha då kommer jag att dö inom 2-3 månader, när jag fick reda på att jag hade en förändring…började leta efter information som en galning och vart jag än kom så var det bara dyster info…när schoken väl lagt sig och jag hittade mer medicinskt information så insåg jag att jag inte hade den mest agressiva sorten och att jag kunde ha upp til 1½ år innan jag skulle dö.
    Trodde jag skulle få panik ( har alltid haft sån döds ångest innan), men , nej, jag fick inte det.
    Nu hör jag till de lyckliga som tumören har upptäckts innan den har gjort metastaser så jag har god möjlighet att hinna få den bort opererad innan den hinner sprida sig och det ökar ju mina schangser att överleva ialla fall upp till de 5 åren som det står enl. statistiken. Så vet ju inte varken läkarna eller jag om tumören är god artad eller elakartad, det får vi reda på först efter operationen.
    Du får gärna mejla mig och berätta lite mer om din tumör och hur det går för dig !!!
    zarysz@gmail.com

    Ha en bra dag !

Kommentera

