Tänk om

Ligger här i min egen säng, ny duschad…sista natten på länge.

Imorgon är det dags för inläggning på sjukhuset inför operationen.
Det ska förberedas mer än duschning och provtagning, fasta från kl.24.00 vet inte jag vad som kommer att hända.

På måndag morgon fortsätter förberedelserna med fler Provtagningar,epidural mm.

Apropå epidural , har gått och försökt att inte tänka så mycket på själva ”detaljerna” kring olika moment, men ju närmare dagen jag kommit desto mer har ”detalj tänkandet ” dykt upp. Som hör med epiduralen…
Har lite ängslan inför själva ”nålstickninen”, när jag börjar tänka på detaljerna kring detta.
Över huvudtaget detaljerna, blodförlust,alla små blodkärl som behöver brännas för att stoppa inre blödningar, blodförlust, hur det ska ”rotas” bland mina inälvor ,katetern (den mist bekymmersamma detaljen ).

Funderar mycket på hur allt detta kommer att påverka mig i efterhand. Kommer jag att få ändrat smak vad gäller bl.a mat,grönsaker mm. Har ju läst om detta, att personer som opererats för liknande operationer har bl.a tappat smaken för kaffe,sina favorit maträtter, i början har ingenting smakat något osv.

Hur blir det för mig, kommer jag att få diabetes ( risken är stor), hur kommer man att reglera detta?
Insulinpump?
Sticka sig själv?
Hur ”känslig” diabetes kommer det då bli …

Matsmältningen, kommer jag att bli tvungen att äta typ Creon vid varje måltid?
Finns det andra enzymer jag måste tillsätta via tablett form?
Kommer jag att i fortsättnings vis besväras av diarrèr eller ständiga förstoppningar?
Behöver jag laxera ? Äta massor av linfrö,plommon etc.?
Slipper jag den inflammerade tjocktarmen?
Måste jag äta kortison?

Mycket snurrar i huvudet.

Allt kommer säkert att gå bra och envis som jag är har jag bestämt att jag kommer att fixa detta ! Men hur, det får framtiden visa, men tänk om…tänk om jag inte orkar o var envis? Tänk om jag slarvar med mediciner? Tänk om det blir värre än vad det är nu…? Tänk om…

Önskar det vore tisdag och jag pigg nog så jag kan berätta hur det närmaste dygnet gått,vartåt det verkar gå, helst nästa vecka så jag kan berätta hur operationen har börjat påverka mig!

Håll tummarna för mig nu !

Om zarysz

Jag heter Sari,som det låter är det inte svenskt utan ett finskt namn. Jag föddes i Björneborg/Pori i Finland och kom till Sverige 1980. Jag är gift sedan 2003 , har 3 egena barn och 3 bonusbarn, 3 egena barnbarn och 8 bonusbarnbarn ! Intressen Jag är intresserad av webdesing,foto redigering,musik,djur,blommor/växter,scrapbooking,det okända,psykologi mm. Jag gillar... När jag få filosofera i fred. Jag ogillar... Mornar ( är en nattuggla ) och en massa annat också ! Motto: Var mot andra som du vill att andra skall vara mot dig! Det är orättvist att behandla alla lika ! Visa alla inlägg av zarysz

6 responses to “Tänk om

  • Persson

    Hej! Jag följer din blogg och vet att du kommer att fixa denna operation. Förstår alla dina frågor, tänk om?? Längtar till din nästa uppdatering.
    Själv är jag en 49- årig kvinna som för 9 veckor sen fick diagnosen tumör på bukspottkörteln som är 7 cm stor.
    Det är tydligen en pseudocysta som man tagit prov på o svaret är att den är godartad vilket känns skönt.
    Däremot har jag så ont ibland att jag vet inte vad jag ska ta mig till. Äter då morfin o full dos panodil o ibumetin. Jag är också ledgångsreumatiker med medicinen methotrexste 8 tabl vecka.
    Lycka lycka till. Jag kommer att hålla tummar tår och allt jag har för att detta ska gå bra och att du slipper ha ont.
    Varma kramar till dig!!!!!💚💚💚

    • zarysz

      Tack så oerhört mycket !!!! Lycka till själv !!! Be att få Fentanyl plåster mot smärtorna !!! Kraaam

      • Persson

        Just nu för stunden mår jag bra. Hade sista anfallet fredagmorgon med kräkning o morfin. Sen dess har jag bara tagit min reumatikermedicin.
        Du ska veta att du finns i mina tankar och jag kommer att vara med dig mentalt i morgon.
        Man känner sig så ensam trots att man har många vänner och sin familj kring sig.
        Skriv gärna till mig om du vill och orkar på persson475@yahoo.com

        Och ser fram emot din nästa uppdatering.

        En varm stor kram 💚💚💚

  • Persson

    Hej! Jag följer din blogg och vet att du kommer att fixa denna operation. Förstår alla dina frågor, tänk om?? Längtar till din nästa uppdatering.
    Själv är jag en 49- årig kvinna som för 9 veckor sen fick diagnosen tumör på bukspottkörteln som är 7 cm stor.
    Det är tydligen en pseudocysta som man tagit prov på o svaret är att den är godartad vilket känns skönt.
    Däremot har jag så ont ibland att jag vet inte vad jag ska ta mig till. Äter då morfin o full dos panodil o ibumetin. Jag är också ledgångsreumatiker med medicinen methotrexste 8 tabl vecka.
    Lycka lycka till. Jag kommer att hålla tummar tår och allt jag har för att detta ska gå bra och att du slipper ha ont.
    Varma kramar till dig!!!!!💚💚💚

Kommentera

