Jag är här

Jag är här !

De små krafterna börjar sakta komma tillbaka.

Själva operationen har gått bra, kirurgerna fick ut den sjuka delen av bukspottkörteln och tumören, mjälten och lymforna runtomkring.
De rotade runt i övriga delen av buken också, kollade nog levern osv.

Första dygnet var fruktansvärt , min smärtlindring fungerade inte som det skulle. Fick sen en. ”Hästa dos” och hela kroppen försvann, det var dock skönt att få vila från smärtan.
De 2 första dygnen var jag på CIVA ( central intensiva avd ). Minns inte mer än små fragment här och där,det mesta handlar om människorna som surrar runtom mig, monitorer, sladdar,smärta,kräkningar. Synd att jag inte fick en bild på min ”dockningsstation”.

Bara nån timme efter jag vaknat ur narkosen skulle jag upp på sängkanten och sitta upp ( de är inte kloka tänkte jag !!!), så upp och sitta, det resulterade att jag tömde magen på gammalt blod, smakade inte så gott.

Sen fick jag en ”pipa” att andas genom för att träna lungorna , en gång i timmen kom sjukgymnasten och skulle få mig röra mina ben och armar. Kontroller togs konstant…blodgaser, syresättning,blodtryck, amylater ,temp mm. Jag ville bara sova …

Sen kom jag upp på avdelningen,men epiduralen fungerade inte så de fick köra ner mig till narkosen för att försöka rätta till dosen , sååå ont jag hade.

Det medlet jag hade fick jag maxdosen av så dt fick de byta ut. Istället för morfin fick jag bedövning, det blev något bättre men långt ifrån smärt fritt. Till detta fick jag ta OxyContin, Fentanyl,OxyNorm, Panodil så snacka om kocktail ändå har jag ont. Är väl så känslig av mig, vill ju helst inte känna något.

Undan för undan har alla slangarna dragits ut.

Hade ju 8 st sk. Blodgasslangar, 2 dränerings slangar, cvk, epidural , kateter.

Nu har jag cvk’n kvar, som ska dras här nu när som helst och så har jag små påsar hängandes från dränerings hålen, de ska bytas ut mot vanliga plåster.

Fysiskt så har det varit en tuff resa, tuffare än jag trodde men överkomligt. Mentalt däremot så blev detta mer än vad jag var förberedd på.
Trodde jag var rätt så väl förberedd, men det var jag inte, är inte än.
Andra dygnet fick jag sådan dödsångest så jag vet inte hur jag ska på sätt beskriva det. Sån rädsla har inte jag känt ,någonsin , tror jag.
Massa andra tankar dök upp, bl.a att läkaren skrämde upp mig i söndags, kvällen innan operationen, med att han var orolig hur min tjocktarm klarade av operationen, så den inte var för skörd och sprack och att jag skulle få vätskor i buken som i värsta fall leder till en dödlig inflammation…
Så varje ”X-tra” smärta från tarmtrakten har fått mig känna ångest. Jag har tjatat på de att ta täta kontroller på dräneringsvätskan på dessa amylater.

Pinat mig upp att gå, andats djupandning fast jag haft smärtor, rört mina ben och armar..allt för att undvika blodproppar eller andra komplikationer.

Men jag är här, på väg framåt🙂

Om zarysz

Jag heter Sari,som det låter är det inte svenskt utan ett finskt namn. Jag föddes i Björneborg/Pori i Finland och kom till Sverige 1980. Jag är gift sedan 2003 , har 3 egena barn och 3 bonusbarn, 3 egena barnbarn och 8 bonusbarnbarn ! Intressen Jag är intresserad av webdesing,foto redigering,musik,djur,blommor/växter,scrapbooking,det okända,psykologi mm. Jag gillar... När jag få filosofera i fred. Jag ogillar... Mornar ( är en nattuggla ) och en massa annat också ! Motto: Var mot andra som du vill att andra skall vara mot dig! Det är orättvist att behandla alla lika ! Visa alla inlägg av zarysz

7 responses to “Jag är här

  • Persson

    Åhhhhh…. äntligen har du uppdaterat. Som jag väntat…..
    Känns det skönt att operationen är gjord nu?
    Det verkar varit en tuff vecka.
    Jag har tänkt på dig varenda dag och hoppas nu att de fått bort det ”onda” och att det blir bra.
    Hoppas din smärta ger sig och att du blir starkare för varje dag. Det önskar jag dig av hela mitt hjärta.
    Hur länge tog operationen? Vad tog de bort?

    En stor och varm kram till dig.

  • Persson

    Hej!
    Hur mår du?
    Jag tänker på dig varje dag och hoppas dina krafter växer för var dag.

    Varm stor kram

  • Persson

    Hej! Hur mår du? Har du fått komma hem? Jag tittar in här varje dag och tänker på dig.
    Stor varm kram

    persson475@yahoo.com

    • zarysz

      Hemma men mår inget vidare, därav har inte svarat , ber om ursäkt för detta. Skall försöka orka med ett lite längre och beskrivande svar inom kort !

      • Persson

        Snälla rara du, du behöver inte be om ursäkt, jag känner bara att jag varit lite orolig för dig när du inte skrivit. Jag förstår eller så gör jag det inte, din tuffa resa men jag är så otroligt glad att du svarat. Skriv när du orkar.
        Jag önskar att du blir starkare och starkare och att du har dina nära och kära kring dig när det känns jobbigt.
        Själv har jag mått bra sen midsommar. Var på DT röntgen förra veckan o ska träffa min doktor om 2 v. ( har en cystisk godartad tumör 7 cm i bukspottkörteln ) som jag skrivit om tidigare.
        Jag skickar dig här en stooooor krya på dig kram 💚💚💚

Kommentera

