Återigen läkarbesök

Mitt besök på Mag- och Tarmmottagningen gav inte mig några nyheter alls egentligen.

Då buken fortfarande är i läkningsstadiet vill ”de” inte fortsätta med utredningen av tjock- och tunntarmen förrän allting är läkt !
Läkaren antydde att jag blir mer eller mindre tvungen att göra kolonoskopi och Datatomografi på nytt sen😦

Frågade om man kan ha fantomvärk i buken, då jag får ont på vänster sidan, under revbenen, när jag äter något. Undrade om det kunde vara smärtan från bukspottkörteln som fantomvärk eller om det är tjocktarmen jag får smärtan.
Då förklarade läkaren att man kan inte ha/känna smärta i själva tarmen (!?), utan det är iså fall ”upphägningarna” /anslutningar i/till tarmen och vad orsakar den smärtan måste man utreda…jag hängde inte riktigt med där, mådde inte så prima just då på mottagningen,jag får luska vidare på detta.

Nämnde tidigare att efter operationen tappade jag smaklökarna, så är det fortfarande, kaffet smakar inte kaffe😦 , apelsinsaften smakar ”metalliskt vatten” mm. Mycket smakar metall och har en eftersmak av metall. Rapningarna smakar som plast luktar (!?) konstigt nog !

Tröttheten är inte riktigt lika påtaglig som det vart innan men energin är fortfarande låååångt borta. Gör jag något litet så börjar jag darra inom bords, som vid blodsocker fall, blir som gelé , så det är inte mycket jag orkar göra än.

I morse var jag på Närhälsan och träffade läkaren angående ångesten jag fick några dagar efter operationen. Ångesten har blivit värre och jag har fått det förklarat för mig varför man kan drabbas av ångest efter en sån här operation. Men förklaringarna räcker inte att jag ska må bättre,ångesten gnager mig inifrån…sakta,sakta och gör mig handlingsförlamad,lessen, nedstämd…blääääh .

Fick lämna prover så man kollar först ifall det är binjurarna som inte kommit i gång, om det kan vara hormonellt mm. Innan man sätter in nån medicinering, jobbigt att vänta ( särskilt när ångesten dödar mig mentalt varje förmiddag och gör min kropp till ett paket ).

Märkligt att man inte blir informerad om sånt här…

Nu är det ytterligare några dagar mindre kvar tills jag får reda på svaret på tumören !!

Glöm inte påminna dig själv och dina kära hur värdefulla de är för dig !

Om zarysz

Jag heter Sari,som det låter är det inte svenskt utan ett finskt namn. Jag föddes i Björneborg/Pori i Finland och kom till Sverige 1980. Jag är gift sedan 2003 , har 3 egena barn och 3 bonusbarn, 3 egena barnbarn och 8 bonusbarnbarn ! Intressen Jag är intresserad av webdesing,foto redigering,musik,djur,blommor/växter,scrapbooking,det okända,psykologi mm. Jag gillar... När jag få filosofera i fred. Jag ogillar... Mornar ( är en nattuggla ) och en massa annat också ! Motto: Var mot andra som du vill att andra skall vara mot dig! Det är orättvist att behandla alla lika ! Visa alla inlägg av zarysz

4 responses to “Återigen läkarbesök

  • Persson

    Så tråkigt att du inte mår bra. Lider med dig! Tar det länge att få svar på proverna? Usch att inte känna någon smak, har aldrig prövat på det själv. Visst var det i början av sept du får svar om tumören? Jag håller alla tummar o tår och allt jag har att den är godartad.
    Själv så har min tumör varken ökat eller minskat i form o storlek men få se till veckan vad Umeå bestämmer. Jag mår fortfarande bra o har inte ont. Kan äta som vanligt vilket är otroligt skönt. Nu i måndags när jag var till min dr sa hon att jag har serös cystisk adenom.
    Tankarna snurrar i huvudet o man gråter ibland… Men jag har faktiskt börjat om att jobba i veckan.
    Är det någon som läser detta o känner igen sig så kan man maila mig på persson475@yahoo.com så kan vi kanske ringa o prata med varandra?
    Sköt om dig och skickar dig varma krya på dig kramar 💚💚💚

    • zarysz

      Visst är det tråkigt att få vänta så länge på svaret !!!!
      Ibland tänker jag att de inte fattar att de ”leker” med ens liv, så jobbigt med ovissheten . Men jag tänker att det borde vara ett positivit svar för hade det varit elakartad, även att de fick ut hela tumören, så borde man sätta in/ i gång med mer behandling än ”bara” operationen och det så fort som möjligt….så har de inte ”bråttom” så kanske tumören var godartad !

      Vad skönt att din tumör inte vuxit !
      Vad hade du för besvär av tumören ??

      Jag har fullkomlig förståelse för att du gråter ibland, det gör jag med !!!

      Jag ska mejla dig !!!!!

      Sköt om dig och försök att ha det så bra som det nu går !!
      Kram

      • Persson

        Mejla mig gärna så ringer jag. Mitt besvär är att jag hade så ont i magen. Spydde flera ggr pga smärtan….
        Hade haft ont en vecka innan jag gick på Vc o sen bar det av till akuten o där gjordes en DT röntgen som visade att jag hade en pancreastumör!!!
        Har haft ont av o till från -5 april till midsommarafton men sen midsommardagen har jag inte ätit ens en Alvedon. Helt underbart.
        Krya på dig!! Kram

      • zarysz

        Ååååååh vad härligt att du slipper smärtan !!!

Kommentera

