Passar inte på omslagsidan på Vogue

Går runt här hemma och ser hur ”smutsigt” vi har det, vill så gärna storstäda, det riktigt kliar i fingrarna ….men jag har ingen ork.

I går var vi iväg och handlade, jag var faktiskt med, hör och häpna !!! , efter ett tag så upptäcker jag hur fräscha och fina folk är. Håren fixade, klippta och färgade etc, en del fint sminkade osv. Doftade goa parfymer när r de elegant svischade förbi mig….
Och så kommer jag, håret tvättad men risigt, knappt kammat, ingen smink eller parfym , knappt rollon….gamla slafsiga mysbrallor, nån tröja jag drog på mig från garderoben….är som en urlakad, urvriden gammal trasa som hasar omkring med tom blick.

Tarmen är som den är, äter jag något = toarally, tarmarna låter som reptilerna från Jurassic Park. I dag, hittills, har jag kommit upp till 23 toa besök . Och så här får jag ha det minst 4 veckor till😦 innan de sätter in ens kortisonet som har liten effekt på de vattniga diarréerna.

Smärtan på sidan får jag också försöka stå ut med lika länge….fast vissa stunder tänker jag att, nu, orkar inte jag en minut till ja mer in akut , sen biter jag ihop och tänker att , nej, det kan jag Inte, för det bästa för min egen skull är att vad det nu är som ”spökar” för mig är så pass irriterad , inflammerad, trasigt ….när MRT görs så det syns tydligt på bilderna.

Smärtan,diarréerna, att inte riktigt veta OM jag ska äta eller VAD jag vågar äta, ÄR det Crohns eller Är det TUMÖRER gör att jag tampas med ångest, suck, som om man inte hade tillräckligt med allt annat redan.
Ni som haft / har ångest, vet hur energikrävandet det är, den tär en i små bitar inifrån….uuusch.

Men varje dag jag får vakna och vara med mina nära och kära är en vinst för mig !!!!
Jag försöker ta vara på tiden, även om jag blir fort trött och behöver vila.

Glöm inte bort att, om du kan planera din morgon dag så är det en gåva !
Kram på er allihopa där ute,

PS. Hittade denna sida med lite information om just VIP-om , den är översatt så lite haltande svenska

Om zarysz

Jag heter Sari,som det låter är det inte svenskt utan ett finskt namn. Jag föddes i Björneborg/Pori i Finland och kom till Sverige 1980. Jag är gift sedan 2003 , har 3 egena barn och 3 bonusbarn, 3 egena barnbarn och 8 bonusbarnbarn ! Intressen Jag är intresserad av webdesing,foto redigering,musik,djur,blommor/växter,scrapbooking,det okända,psykologi mm. Jag gillar... När jag få filosofera i fred. Jag ogillar... Mornar ( är en nattuggla ) och en massa annat också ! Motto: Var mot andra som du vill att andra skall vara mot dig! Det är orättvist att behandla alla lika ! Visa alla inlägg av zarysz

8 responses to “Passar inte på omslagsidan på Vogue

  • Persson

    Men snälla vän. Vilket h.. vete du har. Äter du immodium eller dimor för att inte behöva bo på toaletten som du gör.
    Finns det ingen hjälp att få? Du måste få komma på röntgen under veckan. Ring o tryck på om du orkar eller be ngn anhörig. Så här ska du inte ha det. Det är ju omänskligt!!

    Krya på dig

    För mig har denna vecka varit en vecka med mycket smärta, kräkningar, morfin. Men idag är jag vid liv. En underbar känsla när man slipper ha ont

    Varma kramar till dig o de dina

    • zarysz

      Ja,ett helvete😦
      Jag äter Dimor,8 tbl hjälper inte😦
      Nu är det inte så länge kvar tills MRT så jag försöker bita ihop !

      Tråkigt att du haft sån jobbig vecka med smärtan, illamåendet och kräkningar.
      Det är inte kul med morfin men bättre än att ha sån smärta.

      Hoppas du får vara smärt och symptoms fri ett tag nu !!!

      Tack för att du tänker på mig, jag tänker på dig !!!

      Kram

  • Eliza

    Min man har bukspottkörtelcancer. Fick diagniosen 14/6. Hela sommaren gick med fruktansvärd smärta, när han till sist fick morfinplåster 200 mg, så blev han smärtfri. Och har varit så sedan dess. Så här i efterhand bannar jag mej själv som inte körde på mer med sjukvården, men det är lätt att vara efterklok!
    Du ska kräva hjälp mot smärtan – det finns hjälp att få!
    Kraam!!

    • zarysz

      Hej !
      Åh vad tråkigt att höra om din man, vet ni vilken typ av cancer det handlar om ?

      Får han mediciner? Operation ?

      Hur mår du i detta hela ? Får du mån hjälp ???

      Tack för din uppmuntran om smärtlindring !!!

      Hoppas allt är så väl det nu kan varar när man befinner sig i en situation som ni gör !!!

      Kram

      • Eliza

        Tack söta du! Den värsta chocken har lagt sej, veckorna rullar på varvat med cellgiftsbehandling och återhämtning. M har haft en kraftig viktnedgång, men återfått matlusten och lyckats gå upp 10 kg. Ingen op är planerad. Stor tumör med spridning till levern. Vi tar en dag i sänder! Jag har besökt en ” pratkontakt” men det gav mej inget. Får stöd av vänner och släkt – det räcker långt!! ♥

      • zarysz

        Vad skönt att du får stöd av släkt och vänner.
        Dagens sjukvård glömmer oftast bort anhöriga som är lika mycket drabbade som den drabbade själv !!
        Hur ser prognosen ut?
        Är tanken att tumören skall minska så man kan operera och den som spridit sig till levern försvinna ?

  • Eliza

    Tanken är först och främst att stoppa upp och minska tumörerna. Någon prognos vill inte läkaren göra.
    Vi tar en dag i taget!

    • zarysz

      Jag förstår, så är det med mig också, läkarna vill ge nå prognos.
      Jobbig att ta en dag i taget, leva i ovissheten och eviga väntan !!!

Kommentera

