Tankar

Det har gått några dagar utan att jag skrivit något.
Mycket har snurrat i huvet och jag tänkt att ”det” och ”det” ska jag pränta ner…men har inte kommit till skottet.

I lördags var jag till kyrkogården för att tända ljus på min svärfars -, svågers – och svägerskas gravar. Var även till minneslunden för att tända till de som vars gravar är för långt borta eller vars aska är strödd i minneslunden. När jag tittade på det vackra ljushavet och tände mina ljus, slog det mig…tänder jag ett för mig själv,kommer någon att tända nåt ljus för mig.

Haft rätt så mycket sådana tankar, just kring döden, de senaste veckorna, kanske just för att jag mått sämre och fått fler symptom.

Apropå symptom, de jag har nu är ju denna smärtan, värken, på vänstersidan under revbenen och längs med sidan ända ner till höftbebnet på baksidan och ner till ljumsken på framsidan.
Har även kramper och värk tvärsöver nere precis ovanför blygdbenet, från vänster till höger.
Ibland hugger det till även nere på högersidan ungefär där jag inbillar mig att blindtarmen ska finnas.
Har även smärta mitt under där revbenen delar sig på bröstet…ungefär därifrån och längs med till vänster sidan.
Det bullrar i tarmen konstant. Äter eller dricker jag får jag hemskt smärta på vänstersidan under revbenet.
Jag mår illa och det händer att jag kräks ibland.
Har huvudvärk rätt så ofta .
Högt blodtryck,160-170.
Blodsockret är rätt så stabilt nu när jag tar insulin, men jag måste tänka på att sticka mig och kontrollera blodsockret flera ggr per dag. Jag har fått små, små ”finnar” eller liknande blemmor på överkroppen som kliar , småsår som kommer och går i munnen, tandköttet som är svullet och värker samt att flera av mina tänder har börja röra på sig, lossna.
Har värk i alla leder och smärta i de lederna jag haft besvär redan långt innan dvs. Vänster höft, höger armbåge, handled, båda knäna…de är värst.
Fått mer dimsyn.
Ångest
Trött…trött….trööötttt…..
Och så ständiga följeslagaren…..diarré .

Nu är det ”bara” några dagar kvar till MRT’n…på torsdag !!
Har även fått tid till CT-scanningen, det blir på torsdag den 14 på Shalgrenska !!!

Sen är det ” bara ” att vänta ”några” veckor på alla svaren och kanske jag kan börja få medicin så jag kan börja må liiiiite bättre. Åh vad jag längtar till den dagen !!

Vad har ni andra för symptom…skriv här eller mejla zarysz@gmail.com ?!

Underbart att ni finns där ute som stöttar mig, tack så oerhört mycket !!!

Krama om er nära och kära, ha det !

Om zarysz

Jag heter Sari,som det låter är det inte svenskt utan ett finskt namn. Jag föddes i Björneborg/Pori i Finland och kom till Sverige 1980. Jag är gift sedan 2003 , har 3 egena barn och 3 bonusbarn, 3 egena barnbarn och 8 bonusbarnbarn ! Intressen Jag är intresserad av webdesing,foto redigering,musik,djur,blommor/växter,scrapbooking,det okända,psykologi mm. Jag gillar... När jag få filosofera i fred. Jag ogillar... Mornar ( är en nattuggla ) och en massa annat också ! Motto: Var mot andra som du vill att andra skall vara mot dig! Det är orättvist att behandla alla lika ! Visa alla inlägg av zarysz

10 responses to “Tankar

  • Eliza

    Stor kram till dej! Du har det verkligen inte lätt..
    Jag vill försöka att förmedla ett hopp till dej! Min M har träffat sin läkare i dag efter en röntgen som gjirdes för drygt två veckor sen. Den visade att tumören har minskat med mer än hälften!!
    Jag är inte så förvånad – efter bara någon cytostatikabehandling försvann smärtan. Vi håller på att trappa ner morfinplåstren, från 200 till nu 175 mikrogram. Matlusten har återvänt och han har lyckats lägga på sej några kilo på sin magra kropp. Nu blir det fyra behandlingar till.
    Håll hoppet uppe!! Jag tänker på dej!!
    Kramar ♥

    • zarysz

      Så roligt att få höra !! Yes ! Håller tummarna att detta fortsätter !!! Vad glad jag blev * dansar indian dansen runt hemmet* hälsa M allt väl , att jag tänker på er båda !! Kram

  • Persson

    Nej sannerligen du har det inte lätt… Jag tänker på dig varje dag och blir så glad när du skriver. Men tycker inte om att du mår då dåligt. Vad säger läkare? Har du någon kontakt med dem? Varför måste allt ta så lång tid?

    Jag tycker att du ska få hjälp NU!!!! Kan det lindra dina symptom med någon medicin så måste du ju få den.

    Jag tycker du är stark som orkar skriva på bloggen.

    Nu är det nära…. Din röntgen o även min som blir i morgon. Gruvar lite men det ska gå bra.

    Jag mår ok i magen. Hade lite ont igår kväll men gick över. Drack samarin men klarar mig utan smärtstillande.

    Jag har fått veta att jag har en godartad körteltumör?!? Man håller koll med röntgen o prover. Men tankarna är ibland lite svåra att tygla men jag mår mycket bättre nu psykiskt….

    Har nyss kommit hem från ett vattengympapass i varmbassäng. Jag är ledare o idag hade jag ny musik o nya hantlar så idag körde jag hårt!!!

    Varma kramar o vi hörs. Lycka till på torsdag. Ska tänka på dig

    • zarysz

      Heeej !

      Du är i mina tankar varje dag ! Tänker din röst när vi talades i telefon och då blir jag piggare och får mer energi !

      Visst är det jobbigt att allt ska ta sån tid och varför det tar sånt tid, ingen som get mig en bra förklaring till.

      Så känner jag också – jag behöver hjälp- NU !!

      Att jag bloggar är ett sätt för mig att hantera situationen, ett sätt att ut vissa saker ur huvet, i första hand . I andra hand så tänkte jag att det kanske finns fler än mig som söker efter människor i liknande situationer som bloggar. För jag hittade inte när jag sökte !

      Härlig fortsättning på hösten och luycka till med morgondagens röntgen !

      Kraaaam

      • Persson

        Skrattar o ler åt indiandansen 😃

        Jag är jätteglad att du bloggar o för mig är du oerhört värdefull för jag har inte heller hittat någon fler bloggare om bukspottkörteln.

        Ja nu har jag röntgats idag… Känns inte skönt att få kontrasten men det går. De 2 sista gångerna har jag kännt mer obehag sv kontrasten o då sa sköterskan att man börjat ge mer kontrast för att läkaren ser då ännu bättre på bilderna. Det förklarar kanske saken?!?

        Lycka till i morgon

        Kvällskram

      • zarysz

        Ja, jag tänkte på dig idag och din röntgen !
        Trist att det ska göra ont men hellre en kort tids smärta bara man får undersökningen gjort !
        Hur länge får du vänta på svaren ?
        Och vad händer nu då….efter rtg och när svaret kommer ?

        Massor med karmar

      • Persson

        Det tar ca en vecka att få svaren sa de. Sedan hör sjukhuset av sig, antingen samordnaren som jag brukar prata med eller så läkaren.
        Sedan går man vidare..??

        Hoppas att allt ser bra ut o att det blir ny röntgen typ om 6 mån??

        Kvällskramar 💚💚💚

      • zarysz

        Ahaaaa ! Men gör de ingenting mer än bara röntgar varje halv år ? Fast du har så ont ibland ?! Har du fått reda på att denna tumör, som är godartad INTE kan förvandlas till elakartad med tiden ( förlåt om jag skrämde upp dig nu… )?

        Kram

      • Persson

        Jag vet inte hur ofta man vill röntga men sist var det 4 mån men blev ju tidigarelagt genom att jag hade så ont. Sist var 31 juli.

        Nä med tumörer vet man aldrig om de kan bli elaka men sist när jag träffade läkaren sa hon att den var oförändrad både i form o storlek o att det var inget elakt på gång. Jag tror att de ser det på färgerna med röntgen.

        Nu blev det ju röntgen av både lungor bröst o buk. Helgenomlyst!!!!
        Man kollar också hur körtlarna ser ut.

        Kram

      • zarysz

        Skönt att man blir kollad noga !!!
        Kram

Kommentera

