Rapport om MRT

Efter några dagar hemma och tagit Flagyl så ha inte mina tarmar blivit så mycket bättre än, men jag vill påstå att jag märker mindre antal toabesök.
Jag får hålla tummarna att det fortsätter så och att diarréerna avtar, det skulle nämligen kunna betyda att det är / var bakterierna i tunntarmen som spökar och inte nya tumörer.

Dagens MRT fick bra, hade lite svårt att få i mig alla de tre flaskorna med kontrastmedel jag skulle dricka. En flaska varje femtonde minut,ett glas varje femte minut. Blev något illamående mot slutet.20131202-153919.jpg

Inne på röntgen fick jag lägga mig på rygg först, de försökte hitta ett blodkärl att sätta nålen i. Det var inte så lått,har ju blivit stucken så mycket och haft nålar i båda armvecken så ofta, att mina blodkärl har blivit så hårda på vissa ställen och sköra på andra ställen, så jag har blivit svårstucken. Till slut hittade hon ett ställen straxt ovanför tummen i handleden att sticka nålen i.

Sen fick jag ligga på mage, armarna ovanför huvudet.
Fick hörlurar med MixMegapol i.
Ibland skulle jag andas in och ut och hålla andan, det var kämpigt, det kändes som evighet innan jag hörde rösten i lurarna säga ”och andas igen” ! Ibland så fick jag andas som vanligt.
Sen sprutades det in Buskopan – tarmavslappnande medel, det kändes i hela tarmsystemet….så in i …. Och jag fick känslan av att vara jätte kissnödig ! Jag fick hjärtklappning och dimsyn, så som de sa att ,man kunde få av det medlet.
Det togs några serier på bilder ibland fick jag andas som vanligt ibland hålla andan.
Men det var inte klart där ….noooo, nu sprutades det in med ytterligare kontrastmedel.
Ytterligare antal bildserier togs, försökte hålla räkningen på antalet, men tappade bort mig efter Buskopan sprutan.

När allt var klart fick jag byta om och gå hem.
Kände mig rätt lullig och hade kraftig dimsyn,så det var tur att en bekant kunde köra mig hem.

Väl här hemma så har jag druckit mycket vatten och försökt kissa ut kontrastmedlet.
Vet inte om det medlet verkar laxerande men i dag har jag fått besöka toan rätt ofta.
Sov bort värsta lullet och nu känt mig rätt så okej , kanske lite seg.

Så skönt att allt detta är gjort, nu återstår ”endast ” att vänta ca.3 veckor ( lagom till jul ) på alla svaren, men jag känner ( inbillar mig i varje fall ) att samtliga biopsier kommer med svaret att inget konstigt har hittats och mina symptom berodde på bakterierna i tunntarmen….och att det förhöjda värdet på VIP-om var rester av den tumören eller lymforna som togs bort .

Så ligger det till hos mig just nu.
Det är hopp om livet🙂

Stressa inte inför julen , lova mig det gott folk !

Tack att ni följer med mig på min resa med min bukspottkörtel !

Kram

Om zarysz

Jag heter Sari,som det låter är det inte svenskt utan ett finskt namn. Jag föddes i Björneborg/Pori i Finland och kom till Sverige 1980. Jag är gift sedan 2003 , har 3 egena barn och 3 bonusbarn, 3 egena barnbarn och 8 bonusbarnbarn ! Intressen Jag är intresserad av webdesing,foto redigering,musik,djur,blommor/växter,scrapbooking,det okända,psykologi mm. Jag gillar... När jag få filosofera i fred. Jag ogillar... Mornar ( är en nattuggla ) och en massa annat också ! Motto: Var mot andra som du vill att andra skall vara mot dig! Det är orättvist att behandla alla lika ! Visa alla inlägg av zarysz

4 responses to “Rapport om MRT

  • Eliza

    Bra att allt är gjort nu. Lycka till!! Kraam!😀

    • zarysz

      Ja visst är det, det !! Tack så mycket !
      Hoppas ni har det drägligt ?!
      Kram

      • Eliza

        Jo då! M har fått behandling nu i tre dagar, så nu kommer stora tröttheten snart. Annars är han piggare, gått upp i vikt och fått ta bort morfinplåstren eftersom tumören minskat i storlek.
        Nu längtar vi till julmyset!
        Kram😀

      • zarysz

        Sååå roligt och ”höra” att det går framåt och är positivt , är så glad för eran skull !!
        Förstår att ni längtar till julmyset !!
        Tack för att du delade med dig detta trevliga !

        Kram

Kommentera

