Kollagen Kollit

Haft ett telefon samtal med ”min” läkare Laila idag ang. att Flagylen inte gett någon som helst effekt.

Idag hade mina biopsisvar från Koloskopi kommit och de visade att jag har något som heter Mikroskopiskt Kolit av sorten Kollagen Kolit i både börja av tunntarmen och hela tjocktarmen.
Det innebär att tarmens slemhinna är inflammerad och att inflammationen är kronisk.
Inget botemedel finns, men mediciner kan lindra problemen så att man kan leva ett normalt liv.

Vem som helst kan drabbas, men den är betydligt vanligare hos kvinnor än män.

Kvinnor i åldern 60-70 år drabbas allra oftast. Samtidigt har en svensk studie har visat att 25 procent av drabbade är under 45 år.

Man har sett att folk med diabetes, glutenintolerans och sköldkörtelrubbningar får sjukdomarna oftare än andra. Jag har ju fått diabetes efter min bukspottkörtel operation,har inte glutenintolerans, inte heller fel på min sköldkörtel så de är inte boven i dramat.
Läkarens vilda gissning än så länge är att tumören orsakat irritation i tarmen och därigenom så har jag kunnat fått inflamationen .
Det vet hon dock inte säkert . Skov kan utlösas av infektioner, andra sjukdomar och vissa läkemedel, till exempel tiklopidin, lanzoprazol, karbamazepin och paroxetin.
Det finns en rad teorier, till exempel att magtarmsjukdom i släkten ökar risken och att bakterier i avföringen som transporteras i tarmarna orsakar inflammationen, vilket då skulle kunna vara i mitt fall.Inget är vetenskapligt bevisat.

KAN JAG BLI FRISK?
Nej, den är obotliga och man har den hela livet.

Jag kan däremot slippa besvär.
80 procent som får behandling blir av med besvären inom dryga tre år.
Generellt blir skoven färre och mildare efter den första attacken. Men….jag vet ju inte när jag haft första attacken !!! Har ju haft en sk. attack nonstop i tre års tid ju.

De flesta med mikroskopisk kolit lever ett normalt liv, enl. min läkare…..

Medicineringen är väldigt individuell.
Man kan behöva prova lite olika vägar innan man hittar vad som passar min mage bäst.
Så nu börjar jag med Buesonid ( långtids verkande kortison preparat ), 3tbl/ dag i 4 veckors tid, sen 2tbl/dag i 4 veckors tid och till slut 1tbl/dag i 4 veckors tid….så med andra ord är kortison kuren 3 månader lång.

Har inte ätit Buesonid innan, endast fått det i form av inhalator mot astma , Pulmicort.
Den har samma bieffekter som Prednisolon, som jag åt i ett års tid.
Så jag förväntar mig att jag kommer blåsa upp som en julskinka ( lagom till jul ),mitt blodsocker kommer att stiga en hel del, blodtrycket höjas ( den som är redan högt ) och jag blir ”speedad”. Meeen…Hej, vad gör det, bara jag slipper diarréerna och smärtan !!!

Nu väntar vi ”bara” på resten av resultaten på de andra proverna !!

Har det skönast !

Om zarysz

Jag heter Sari,som det låter är det inte svenskt utan ett finskt namn. Jag föddes i Björneborg/Pori i Finland och kom till Sverige 1980. Jag är gift sedan 2003 , har 3 egena barn och 3 bonusbarn, 3 egena barnbarn och 8 bonusbarnbarn ! Intressen Jag är intresserad av webdesing,foto redigering,musik,djur,blommor/växter,scrapbooking,det okända,psykologi mm. Jag gillar... När jag få filosofera i fred. Jag ogillar... Mornar ( är en nattuggla ) och en massa annat också ! Motto: Var mot andra som du vill att andra skall vara mot dig! Det är orättvist att behandla alla lika ! Visa alla inlägg av zarysz

4 responses to “Kollagen Kollit

  • Eliza

    Jag hoppas att det fort visar sej vilken medicin som passar dej! Jobbigt, jobbigt när inte magen/tarmen funkar som det ska.
    Kraam!

  • Persson

    Jag hoppas också att du får medicin som passar. Själv så åkte jag in akut förra veckan som visade på stort magsår!! Har nu fått medicin och mår mycket mycket bättre…. Skönt!!
    Har du sett mailet jag skickade i helgen?
    Stooor kram💚💚💚

    • zarysz

      Stackars dig, magsår ! Räcker inte det med det andra du redan har ?!
      Hoppas medicinen börjar hjälpa och att du bli frisk från magsåret snarast !
      Har mejlat dig !

      Krya på dig, tänker på dig !

      Kram

Kommentera

