Äntligen !!!

Äntligen internet !

Hemskt vad jag är beroende av internet,det hade inte jag en tanke på innan.
Så ”handikappad”, hur klarade man sig förr ??
Nog om detta….

Jag överlevde både Julen och Nyåret, fast vi hade så mycket folk hemma hos oss.

På Julafton gick jag bara helt enkelt och la mig, sov en liten stund och ”ta-daaa !” Jag orkade hela julaftonen.
Nyårsafton var lugn och jag försökte sova så länge som möjligt för att orka vara vaken till tolvslaget.

Magen/ tarmarna klarade sig rätt så hyfsat , trots julmaten, men jag tyckte jag var förståndig och tog bara av det jag visste att mina tarmar klara av. Julskinkan lät jag bli, däremot potatis och morotslåda fick plats på min talrik .

Buesoniden ( kortisonet ) har faktiskt hjälpt mycket !!
Jag behöver inte ränna på toa stup i kvarten och konsistensen är som puré !
Enda nackdelen är att buken är svullen och ansiktet, ”moon face ” och att jag gått upp i vikt …tror att det mesta är vätska.

Jag är enormt trött också, när jag väl somnar så har jag sovit 17-18 timmar i sträck mer eller mindre, varit uppe endast på toa en kanske två ggr.

Åkte på en övre luftvägsinfektion dagen före julafton, halsen var som ett rivjärn ! Sen fick jag ont i öronen och sist kom det där äckliga kletet i ögonen. Har inte blivit frisk än utan fått vätska bakom trumhinnan i höger örat.

Dagen före nyårsafton hade jag ett återbesöks tid på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg, hos ”min” oprererade endokrinologiska kirurg Bengt Nilsson. Har sån avsmak för denne läkare….och inte blev det bättre den här gånge heller.
Nu har jag ännu mindre förtroende för honom än innan, suck!

Varför ?

Jo, ni förstår, väl inne hos han så var han inte förberedd , inte påläst alls om min journal. Jag fick fråga om svaret på CT-scanningen….hans svar var :” oj, ja visst ja, vänta lite så ska jag gå kolla. ”
– inget syntes på CT-scanningen ( jippii ! )

Sen frågade jag honom om det att på blodsvaret på tumör markören är förhöjt ( VIP-om ) kan det vara rester av den gamla tumören eller ka jag ha en börja till tumör nånstans men att den är så liten än att den inte syns på CT ????

Han svar :” Det är nog ingen större fara, din tumör var ju inte elak artad och den var inte spridd heller och den brukar ju inte komma tillbaka på nytt och skulle den komma tillbaka så kommer den troligtvis i tarmarna.”

– VAD i HELVETE säger du…..MIN TUMÖR VAR INTE ELAKARTAD ?! …..men , DU SA JU VID FÖRRA BESÖKET ATT TUMÖREN VAR ELAK ARTAD OCH HADE SPRIDIGT SIG TILL LYMFORNA ?!?!

Han kontrar : ” Jaha, har jag sagt det, neeej….krhm….du, vänta lite jag ska bara dubbelkolla.”

Där sitter jag och väntar på honom, det snurrar i huvet….tusen tankar…frågor….förvirrad.

Han kommer tillbaka…:” Förlåt, du har alldeles rätt, den var elak och hade spridigt sig, men det är ingen större fara då den är inte en aggressiv tumör utan en sakta växande, så vi väntar ett halv år , tar nya markör-prover och en ny CT-scanning ”

Jag frågade ytterligare en gång om det kan vara så att jag har en börja till en tumör eller om markören visar rester av den gamla tumören…. Tror ni jag fick nån tillfredställande svar ?

Tur att jag har en underbar kurator! Fick älta detta hos han och tillsammans ska vi begära in min journal från Sahlgrenska så vi kan tillsammans läsa igenom vad som står där !

Så nu är jag åter igen i ruta ett….och gör det jag gjort senaste 1 1/2 år….väntar….ovisshet, kul….NOT !

Men, hej, jag lever idag !

Ha det gott !!

Om zarysz

Jag heter Sari,som det låter är det inte svenskt utan ett finskt namn. Jag föddes i Björneborg/Pori i Finland och kom till Sverige 1980. Jag är gift sedan 2003 , har 3 egena barn och 3 bonusbarn, 3 egena barnbarn och 8 bonusbarnbarn ! Intressen Jag är intresserad av webdesing,foto redigering,musik,djur,blommor/växter,scrapbooking,det okända,psykologi mm. Jag gillar... När jag få filosofera i fred. Jag ogillar... Mornar ( är en nattuggla ) och en massa annat också ! Motto: Var mot andra som du vill att andra skall vara mot dig! Det är orättvist att behandla alla lika ! Visa alla inlägg av zarysz

4 responses to “Äntligen !!!

  • Persson

    Hej vännen!
    Åh vad kul med ett inlägg av dig. Skönt att du orkade vara med julafton. Du skrev ju tidigare att ni skulle bli många. Härligt att ha sina nära samlade.
    Jag blev också dunderförkyld helgen innan jul men den förkylningen var seg… Det är nästan nu först jag inte snorar..
    Läser detta med din läkare så fruktansvärt nonchalant!!! Jag känner att jag blir så upprörd att jag ” kokar”
    Ska du verkligen inte kunna få ordentliga svar, hur kan man som läkare säga fel om din sjukdom, måste de inte ha läst på i journalen???
    Fattar de inte hur många hjärnspöken man kan ha?? Usch usch usch…
    Tur att du har en kurator att prata med, vill du prata med mig så är det bara att ringa. Tror att det kan vara bra att läsa journalen. Jag har begärt o fick min o läst den flera gånger. Man har rätt att en gång per år få sin journal hemskickad sa de till mig.
    Tänker så mycket på dig o önskar dig en fortsatt trevlig helg.
    Kramar

    • zarysz

      Heeej !

      Tack för erbjudandet att få ringa dig, det ska jag ha i åtanke när hjärnspöken börjar snurra för fort🙂

      Jag väntar på min journal nu, ska bli enormt spännande att få läsa den !

      Tänker mycket på dig också!

      Tack för ditt stöd !

      Kraaaam

Kommentera

