Dexametason

Det senaste i raden av undersökningar är en slags kortisolmätning som heter dexametasonhämningstest.
Vid dexametasonhämningstest ges 1 mg dexametason kl 23.sen ska man lämna ett blodprov nästa morgon kl. 08.00 -detta har jag gjort!
Ett serumkortisol över 50 nmol/L kl 08.00 följande morgon motiverar fortsatt utredning. Normal hämning kan förekomma hos 5-10% av patienter med Cushingsyndrom. Falskt positiva eller negativa resultat kan fås vid tillstånd med störda nivåer av kortikosteroidbildande globulin (CBG) samt vid behandling med läkemedel som påverkar dexametasonets metabolism.

Knepig text men i på svenska betyder det ungefär att det kan finnas en orsak till förhöjda kortisol värden i kroppen pga. Tex Cushingsyndrom.

Vad är då Cushingsyndrom ?

Kroppens eget överproduktion av kortisol (endogen Cushings syndrom). Detta kan ske från överproduktion av en eller båda binjurarna, eller överproduktion av (ACTH), som normalt reglerar kortisol produktionen. I dessa fall kan Cushings syndrom är relaterade till:

* En hypofys tumör (hypofysadenom). En noncancerous (godartad) tumör i hypofysen, som ligger vid basen av hjärnan, utsöndrar ett överskott av ACTH, vilket i sin tur stimulerar binjurarna att göra mer kortisol. När denna form av syndromet utvecklas, det kallas Cushings sjukdom. Det förekommer mycket oftare hos kvinnor och är den vanligaste formen av endogen Cushings syndrom.

En ektopisk ACTH-utsöndrande tumöre. Sällan, när en tumör utvecklas i ett organ som normalt inte producerar ACTH, kommer tumören börjar utsöndra detta hormon i överskott, vilket resulterar i Cushings syndrom. Dessa tumörer, som kan vara noncancerous (benign) eller cancer (maligna), finns vanligen i lungorna, bukspottkörtel, sköldkörtel eller tymus.

*En primär binjure sjukdom. Hos vissa människor är orsaken till Cushings syndrom överskott kortisol utsöndring som inte beror på stimulering från ACTH och förknippas med sjukdomar i binjurarna. Den vanligaste av dessa störningar är en noncancerous tumör i binjurebarken, som kallas en adrenal adenom.

Cancertumörer i binjurebarken (binjurebarkscancer) är sällsynta, men de kan orsaka Cushings syndrom samt. Ibland kan godartade, nodulär förstoring av båda binjurarna resultera i Cushings syndrom.

*Familjär Cushing syndrom. Sällan, människor ärver en tendens att utveckla tumörer på en eller flera av sina endokrina körtlar, som påverkar kortisolnivåer och orsakar Cushing syndrom.

— väntar, som vanligt, fortfarande svar på denna mätningen !

I morgon ( tisdag ) ska jag till Sahlgrenska på CT -scanning, jag ska vara där 2 timmar innan för att lämna ytterligare en S-Kreatinin blodprov.
Som tur är slipper jag tömma tarmen och vara fastande !! Däremot ska jag blanda en på med pulver i vätska och dricka det jämnfördelat under 3 timmar innan undersökningen.

När svaret på dessa kommer har jag ingen susning om, för den remitterande läkaren är h*****s svår att få tag i !

Annars för övrigt så har jag inte mått så på toppen bra de närmaste dagarna. Haft extra ont och varit extremt trött, svullen i buken, huvudvärk, mått illa….gått upp i vikt ?!?! Av morötter ?!!?!!

Ha det skönast mina cyber vänner !

Ps. Det är nån vajsing med min wordpress app…den visar 2 händelser ska ha hänt på blogg men jag hittar ingenting…så HALLOO ! Du / Ni som har kanske kommenterat eller velat komma i kontakt med mig och inte fått svar , snälla skicka in på nytt, TACK !

Minns att stunden du upplever just nu kommer inte åter – ta vara på den !

-Kram

Om zarysz

Jag heter Sari,som det låter är det inte svenskt utan ett finskt namn. Jag föddes i Björneborg/Pori i Finland och kom till Sverige 1980. Jag är gift sedan 2003 , har 3 egena barn och 3 bonusbarn, 3 egena barnbarn och 8 bonusbarnbarn ! Intressen Jag är intresserad av webdesing,foto redigering,musik,djur,blommor/växter,scrapbooking,det okända,psykologi mm. Jag gillar... När jag få filosofera i fred. Jag ogillar... Mornar ( är en nattuggla ) och en massa annat också ! Motto: Var mot andra som du vill att andra skall vara mot dig! Det är orättvist att behandla alla lika ! Visa alla inlägg av zarysz

Kommentera

